Friday, December 31, 2010

MISTERI BATU TERANG MALAM/MATA DEWA

'BATU TERANG MALAM'

Pernah tengok batu ni? Inilah namanya Batu Terang Malam atau Mata Dewa kata orang. Mak Limah pun tak pernah tengok batu ni. Warna batu tu warna hijau muda bila kita letakkan dalam gelap dia akan bercahaya macam kat gambar di ats. Tapi.....kalau ada yang minat agaknya boleh dicari di tempat orang yang jual cincin kat tepi jalan, biasanya selalu ada kat masjid India. Batu cincin ni buat pertama kali mak Limah nampak.

Mak Limah tak taulah apa keistimewaannya selain dari keistimewaan batu itu yang bercahaya dalam gelap. Anak mal Limah kata dia beli kat orang yang jual cincin di depan bank. Mak Limah memang tak suka anak pakai cincin itu sebab kita tak tau asal usulnya. Adik-adiknya kecuh bila tengok cincin berwarna hijau itu bercahaya di dalam gelap. Mak Limah takut nanti batu itu ada isi (ada penunggu). Kalau nak kata mak Limah ni kolot cakaplah, Mak Limah tak kisah pun sebab mak limah pernah kena. Sebelum tu anak mak Limah yang bungsu pernah bawa balik cincin batu warna putih, kawannya beri
Mak Limah cuba test pakai cincin tu, mak limah kata dengan anak,kalau mak limah dapat mimpi yang menakutkan, memanglah cincin tu ada isi. Malam tu memang tepat sekali mak limah mimpi yang menyeramkan, mimpi kuil buddha, cincin tu china yang punya. Bila mak limah bagi tau pada anak dia terus buang.

Suami mak limah pun suka pakai cincin, kalau cincin batu Akid tak kisahlah, tapi...kali ini dia pakai cincin yang kawan dia beri. katanya cincin ni kawan dia buat 'tarik cincin', faham tak? kira-kiranya cara macam mana orang buat 'tarik duit'. Memang cantik kemudian suami beri mak limah pakai sebab batunya kecil saja dan sesuai dengan jari mak limah. Macam biasa mak limah pakailah, selalu kalau benda-benda macam tu semestinya ada orang jaga. Malam tu mak limah mimpi orang perempuan berbaju putih tapi tak nampak mukanya, seram giler....! Esoknya maklimah cerita kat suami, dia boleh gelak besar, dia kata kalau mak limah berhajat apa-apa boleh mintak.....!Wah......!mengarut betul.....mak limah marahkan suami, suruh dia pulangkan balik pada tuan dia.

Berbalik pada kisah cincin terang malam tu, mak limah pun talipon kak Long, cerita pasal cincin yang anak beli, terus kak Long kata buang je ke sungai sebab cincin tu ada isinya. Kak Long kata dengan cara macam tu orang yang jual cincin nak cari pengganti penjaganya. Kak Long kata nanti perangai orang yang pakai cincin tu cepat panas baran dan malas bersolat. Apa lagi mak Limah suruh anak buang, dia tak mau sebab cincin tu dia beli RM50. mak Limahdian je, lama-lama bila dia selalu tanggalkan cincin tu, mak limah ambil dian-diam dan terus buang kat longkang besar. Esoknya satu rumah dia cari cincin tu tak jumpa, dia syak mak limah ambil tapi mak limah buat tak tau je. Dua tiga bulan kemudian tu suami mak limah pula pakai, geramnya mak limah. tapi....sekarang tak tau ke mana cincin tu dan mak limah pun tak tanya.

Jadi....mak limah nak nasihatkan janganlah beli benda-benda pelik yang dijual di tepi kaki lima, takut benda-benda tu dah dijampi....faham-faham sajalah! Layan jelah tengok youtube Batu terang Malam ni.




No comments: