Saturday, March 5, 2011

MISTERI GERAI MAKAN DI BAWAH POKOK KEKABU

Hanya Hiasan

        "Cepat semua kita kena balik kampung ni, nenek sakit," suara cemas Murad.Jelas kerisauan di wajahnya.Isterinya yang baru balik dari kerja juga kelam kabut mengemas apa yang patut, capai saja baju yang ada tak ada masa nak mencari baju.

       "Abang jangankah kelam kabut pula, bertenanglah. abang tukan nanti nak bawak kereta, pergi rehat dulu,mandi dan sembahyang. Budak-budak tu semuanya lapar belum makan lagi," tegur isteri Murad.

        "Errr....takpelah, nanti kita singgah kat gerai kalau sempat lagipun bukannya jauh sangatnak balik cuma dalam 2/3jam,itupun kalau tak jem."

         "Malik, Ain....cepat mandi, siap cepat nanti lambat balik kampung," jerit Soraya.

        "Yelah.....! Ain lapar ni."

        "Nanti kita makanlah kat mana-mana, lepas magrib kita jalan," pujuk Murad, di hatinya sangat gelisah memikirkan emaknya yang sakit,tambahan pula abang Long bagi tahu sakit emaknya  bertambah teruk sebab kencing manis dan pengsan dan berada di hospital.

         "Penatlah, ayah..Malik banyak kerja sekolah ni, esok kena siap jugak."

        "Bawaklah buku-buku tu nanti kat kampung boleh  buat, esok ayah akan telefon cikgu Malik dan Ain,"
kata Murad.

        "Esok tak sekolah ye,ayah?" tanya Ain, gembira.

        "Ooiii....seronoknya tak sekolah ye?Nanti cikgu marah abang tau!" marah Malik.

        "Eeei.....sudah-sudahlah tu, bergaduh pulak dia, cepat siap!dah bawak buku-buku tu?Dah masukkan dalam kereta semua bag tu,kejap lagi nak gerak selepas ayah habis solat magrib."

       Selepas solat magrib Murad memulakan perjalanan ke Melaka, masing-masing dah kelaparan dan penat. Ain dan Malik dah mula merengek nak makan.

       "Ayah....ayah...tu ada gerai,berhentilah, ayah!" kata Malik kepada Murad, jarinya sibuk menunjukkan sebuah gerai makan seperti pondok kecil di tepi jalan.

         "Malik....kita makan tempat lainlah, kita berhenti kat Tempat Rehat, situ cantik sikit."

         "Yelah,Malik. Mak tengok macam tak ada orang je, lagipun kawasan ni gelap je," pujuk Soraya.

         "Tak nak, Malik lapar ni, tak kira...nak makan kat situ juga, tu ada orang tu,eloklah orang tak ramai," kata Malik berdegil.

          "Ayah,pokok apa yang besar tu? tanya Ain hairan kerana tidak pernah tengok pokok kekabu dan kapasnya banyak bertaburan di tanah.

          "Ni....kalau nak tau,namanya pokok kekabu. Kapas yang orang selalu buat bantal tu." kata Soraya sambil menunjukkan buah pokok kekabu yang telah mengeluarkan kapas.

            "Oh....kapas ni dari pokok ni?besarnya pokok dia," katanya hairan. Mata Ain meliarkan melihat di sekeliling gerai kecil tu. 

            "Ayah, cepatlah oder makanan kat orang perempuan tu," kata Malik tidak sabar.
    
        "Ayah, kenapa dia orang tu pandang-pandang kat kita je?pastu semua senyap je tak bercakap, sombong ye orang kampung ni? tanya Ain dengan suara perlahan.

          "Ishhh...mulut tu,senyap sikit, ni tempat orang, cepat-cepat makan kita tak boleh lama tau."

          "Adik....boleh bagi nasi goreng?" tanya Murad pada seorang gadis berkebaya nyonya, warna putih, rambutnya panjang mengurai hingga ke paras punggung.   

           "Tak da nasi,mee goreng je," lembut je suara gadis tu, cara cakap pun macam stail orang lama.
Murad cuma mengangguk saja, terpukau melihat gadis secantik tu.

           "Ayah,kakak tu cantik kan?"

           "Yelah....cantik sangat,tak pernah tengok orang cantik macam tu.

           "Amboi....dua beranak ni, sempat juga tengok orang cantik ye?" tegur Soraya.

           "Mak, adik bau wangi sangat kakak tu,dia pakai minyak wangi apa ye?adik tak pernah bau wangi macam tu. Minyak wangi mak lain baunya, dia punya sedap betul baunya," kata Ain, Soraya sudah tak sedap hati.

           "Cepat makan, nanti lambat ni,"tiba-tiba Soraya rasa gelisah, lebih-lebih lagi orang-orang yang makan di gerai tu tak mesra alam, macam kedatangan mereka tidak dialu-alukan.

           Selepas habis makan cepat-cepat mereka naik kereta, Soraya yang paling sibuk memaksa anak-anak dan suaminya cepat makan. Sepanjang perjalanan balik ke kampung Soraya hanya berdiam diri,anak-anaknya semuanya sudah tidur kekenyangan. Akhirnya mereka sampai juga di kampung.

          "Alamak.....telefon abang, Aya ada nampak tak?" tanya Malik pada Soraya,puas dia meraba-raba poket seluarnya dan mencari di dalam kereta.

            "Entah-entah abang tertinggal kat gerai tadi tak? macam mana ni?" tanya Soraya.

        "Eerrr....esok jelah kita cari kat kedai tu,lepas tengok mak, bila kita balik nanti singgah kat kedai tu,kalau ada rezeki adalah telefon abang tu,manalah tau perempuan simpankan."

         Murad merasa lega bila melihat emaknya sudah pulih dan berada di rumah, tidak;ah seteruk mana penyakit emaknya cuma kena menjaga makanan dan selalu mengambil ubat untuk penyakit kencing manisnya.
Setelah melihat emaknya sihat,petang itu Murad anak-beranak balik ke Kuala Lumpur. 

           "Balik nanti kita singgah kat gerai semalam, telefon ayah tertinggak kat situ."

           "Ayah ada lagi ke telefon ayah tu?Entah-entah orang dah ambik," kata Malik.

           "Kita singgah je dan tanya kat kakak tu, biasanya orang kampung jujur orangnya."

           "Abang ingat lagi ke tempat tu?" tanya Soraya.

           "Alah....tengok jelah pokok kekabu tu, gerai diakan kat bawah pokok kekabu?"

          "Ayah....tu ke pokok kekabu semalam tu?mana ada gerai....pondok buruk dah nak roboh adalah...!" kata Ain. Malik memberhentikan kereta di tepi jalan.

           "Yelah....tak silap ayah nilah,pokok kekabunya, tapi....mana gerai tu ye?Pondok buruk yang dah roboh ni adalah....!" kata Murad berkerut dahi.

              "Ayah.....tu telefon ayah!" jerit Malik gmbira, dia ternampak telefon ayahnya terletak di atas sebuah meja yang terkopak dan reput.

              "Hairanlah saya,kita makan kat sini ke semalam?" tanya Soraya.

             Murad ternampak seorang tua yang sedang mengayuh basikal menuju ke arahnya.

         "Eerrr.....assalammualaikum...pakcik,saya nak tanya mana gerai kat sini?semalam saya rasa ada makan kat sini." Pak cik tua tu tersenyum dan tergelak.

         "Nak.....sini memang takda gerai...!"

         "Tok....adalah tok, semalam kami makan kat sini, telefon ayah saya tertinggal, kami balik kat sini nak cari telefonlah...!"

          "Memanglah ada gerai, tu dulu....10 tahun dulu,tuannya dah mati kena langgar kereta yang terbabas masuk ke gerainya, ramai dah yang terkena tau," orang tua tu  ketawa kecil dan terus mengayuh basikal.

           "Tok....Tok...tu gerai hantu ke?" tanya Malik tak puas hati. Orang tua tu mengangguk. masing-masing muka pucat jadi....semalam mereka makan apa agaknya. Tiba-tiba mereka empat beranak terasa nak muntah bila memikirkan mee yang mereka makan semalam.

          "Ayah....kita makan cacing ke semalam? macam cerita hantu kat Tv tu?" tanya Ain,lalu dia terus termuntah, bila tengok muntahnya banyak cacing mati yang keluar dari muntahnya. Apa lagi Murad, Soraya dan Malik pun muntah sama. 

              'Isshhhh....cepat naik kereta, emak rasa seram pulak duduk kat pokok kekabu ni."

              "Hah.....lain kali jangan harap ayah nak singgah kat gerai tepai jalan lagi tau."

             Marah Murad pada anak-anaknya.






       










      

No comments: